MINUM SUSU UNTUK NEUTRALKAN KIMIA DALAM BADAN.



Tempoh hari ada seorang senior saya di universiti dahulu mahu membeli susu kambing dengan saya kerana katanya di tempat kerja beliau banyak bermain dengan bahan kimia. 

Tiba2 saya teringat, dulu semasa saya masih lagi menuntut & mengambil jurusan Kejuruteraan Kimia Teknologi, salah seorang pensyarah saya pernah beritahu kami sekelas selepas di perik
sa oleh doktor, kandungan kimia dalam badan anaknya tinggi (saya tak ingat bahan kimia apa, mercuri, sulfur etc).

Masa tu beliau sudah mempunyai Master yang berkaitan dengan kos kimia (tak tahu spesific kos beliau). Mungkin terlalu banyak lab experiment yang beliau buat, dan selepas habis lab beliau mengabaikan langkah2 keselamatan untuk membersihkan diri, luaran dan dalaman dari unsur kimia. Jadi apabila berkahwin & mempunyai anak, kandungan kimia itu di transfer ke anaknya.


Oleh sebab itu beliau menasihati kami supaya jangan ambil ringan apabila pulang dari lab yang melakukan banyak ujikaji kimia. Selepas balik lab sepatutnya :

1. Jangan terus baring di tempat tidur bila sampai di bilik walaupun penat. Mandi & tukar pakaian dulu.

Sebab apa? Da buat experiment kimia, mestilah ada unsur2 kimia yang terbang hinggap di baju lab kita tu, lepas tu kalau kota terus baring kat katil kita, da melekat pulak kat cadar tilam kita. Malam nanti nak tido da tukar baju lain pun, yang da melekat kat cadar tilam tu camane? Huhu...

3. Minum susu selepas balik dari lab kerana susu boleh neutral kandungan kimia dalam badan. Jangan terus minum air yang macam2.




Oleh kerana takut akan effect yang sama berlaku pada saya seperti yang berlaku pada anak pensyarah saya, jadi saya dengan sedaya upaya mengikut langkah2 yang beliau sarankan di atas walaupun penat yang teramat sangat berjalan pulang dari lab yang jauh dengan memakai safety shoes, walaupun rasa terus nak ke kafe beli air sedap2 yang sejuk & walaupun saya tak gemar minum susu formula (masa tu susu kambing tak glemer lagi...huhu). Ada la langgar sikit kadang2. Hehhe

Tapi kalau masa tu da ada Ibu Susu Kambing Arfah, mestilah tak kesah punye kne minum susu selalu pun..grin emoticon

Jadi ini adalah salah satu kelebihan susu jika diamalkan selalu lebih2 lagi jika kerja anda hari2 bermain dengan bahan kimia.

Kerana bahaya effectnya bukan kepada anda sahaja, boleh membahayakan keluarga anda juga.

Selamat beramal ya






in emoticon



0 comments:

Post a Comment