Tips Memikat Customer Melekat




Baru2 ini kebetulan saya mahu membeli makanan kucing untuk 'anak-anak kesayangan' di rumah, saja saya ambil kesempatan untuk meninjau2 Pet Shop yang baru di buka di kawasan rumah tu. Kedudukan kedainya lebih dekat dengan rumah berbanding Pet shop yang selalu saya pergi sebelum ni.

Bila nak masuk ke kedai tu, ada kucing duduk depan pintu kedai. Pembuka rezeki betul...huhu

Tapi biasalah kedai baru di buka, barang2 yang di jual memang tak sebanyak barang2 jualan di kedai Pet Shop yang saya selalu pergi + harganya mahal sikit. Tapi mereka orang Melayu.

Yang bagusnya, selepas saya bertanyakan harga makanan kucing, terus pekedai tu tanya,

'Ada berapa banyak kucing kat rumah?'



Saya terkejut jugak sebab mereka sangat mesra terus nak tahu berapa banyak kucing saya ada. Biasanya soalan2 berbasi2 orang akan tanya dulu ialah, 'Beli makanan kucing?'

Saya pun jawab soalan beliau di atas, kemudian lepas tu terus kami berborak2 tantang kucing. Mereka tunjuk kucing mereka, kucing yang duduk asrama kedai tu & kucing yang mereka selamatkan dari kena gigit anjing liar. Kucing kat luar pintu kedai tu pun mereka bagi makan. Alhamdulillah..grin emoticon

Yang bestnya, mereka tak de pun promote untuk beli barang mereka tapi terus sharing tentang kucing2 di kedai tu. Lagipun bila da minat kat situ, kita akan suka bercerita je apa2 tentang perkara itu walaupun tak tentu lagi sale masuk ke tak. Bila sale masuk, alhamdulillah. grin emoticon

Bila da borak2 mesra macam tu, tak sedap pulak saya tak beli apa2 kat kedai mereka. Saya pun beli la makanan kucing yang saya nak walaupun harganya mahal sikit. Mahal seringgit je pun sebab tu saya tak kesah. Hehe..

Teringat dulu semasa pertama kali berjumpa tuan Abdul Basit di kedai Kaki Printing. Saya sebenarnya sudah nak balik da time tu sebab saya tak dapat apa yang saya nak dari kedai tu.

Tapi tengok Abdul basit menguruskan garam bukit pada waktu tu yang membuatkan saya hentikan niat nak balik dan bertanyakan tentang garam bukit tersebut. Saya tanya satu dua je, tapi beliau terus bercerita. Cerita cara nak mandi garam, khasiat la ape la. Dalam hati saya, 'ai mamat ni aku tanya sikit je beria lak dia bercerita.'

Tapi bila beliau bercerita tanpa saya pinta, bagi info lebih dari yang saya tanya, jadi seronok pulak sebab beliau 'bagi lebih'. Lepas tu saya beritahu kenapa saya tanya tentang garam bukit yang membuatan beliau tahu saya alumni DAO.

Dari situ terus beliau curahkan ilmu bisnes kat saya yang membuatkan lepas2 tu saya terus melekat dengan beliau dan kemudian menjadi bisnes partner beliau untuk seketika.
Apa yang saya nak sampaikan ialah, pekedai/orang bisnes nak naikkan sale kena peramah. Jangan cuma jawab apa yang customer tanya. Jangan customer tanya satu, kita jawab satu. Itu membuatkan bosan.

Bagi info lebih dari apa yang customer tanya. Dari info2 itu timbul berbagai persoalan lain di minda customer.

Baru la ada yang tak minat nak beli pun, bila tahu info ni, eh kenapa macam ni...kenapa macam tu...lama2..oo...camtu rupanya...oo...produk ni kelebihan dia kat sini..wahhh bagusnya produk ni ya...cuba la satu.

Selain bagi info berkaitan dengan produk kita, cuba tanya mereka pula. Ye la asyik dengar kita membebel je, kalau customer kurang minat nak tahu, haishh..bile nak abes kita bercakap ni...huhu...cuba tanya mereka tinggal di mana, datang ke situ kenapa, biasa cuba produk apa dsb. Mesra2 kan la diri anda. Baru la tak kaku anda & mereka kat situ.

Lagi satu, bila mereka da bertanya, explain kepada mereka seolah2 mereka memang confirm akan beli.

'Nanti kat rumah, bila puan nak minum susu kambing ni, puan kena buat macam ni macam tu..'

'Madu ni puan,puan jangan letak kat sini situ...'

Mula2 mungkin ada yang kata,' eh dia ni, aku tak confirm beli lagi pun..' tapi bile cuatomer tu da mula syok dengar cerita kita, mesti ada yang sangkut punyalah sedikit sebanyak. grin emoticon

Tapi AWAS!!! JANGAN TERLEBIH PERAMAH ya...bahaya juga..nanti ada yang meluat pulak. Berpada2 ya. grin emoticon

*Gambar semasa Arfah membuka booth di Herbal Asia Trade Show, Matrade, tahun lepas. 

0 comments:

Post a Comment