AISKRIM SUSU KAMBING ARFAH



Ini anak-anak kepada stokis hebat Arfah di Johor, Puan Hasbalizah Hasan. Tengok sedap nya lah mereka makan aiskrim tu kan? Tengok pun boleh terliur. huhu. Nak tahu itu aiskrim apa? Itu aiskrim susu kambing Arfah!

Kata Liza anak-anaknya memang suka makan aiskrim. Biasalah budak memang sukakan aiskrim kan. Tapi dalam hati liza, dari belikan aiskrim yang tak tahu apa ramuan di dalamnya, tak tahu berapa banyak pewarna & gula dalam tu, baik buat askrim sendiri dari susu kambing Arfah yang beliau da tahu sendiri apa khasiatnya yang memang bagus untuk budak-budak yang sedang membesar. Lagipun susu kambing Arfah ni memang anak-anak Liza suka sangat. Asyik minta nak susu je. Buat aiskrim macammana pulak ye.


Liza beli dari kedai DIY bekas aiskrim seperti dalam gamba di bawah. Macam-macam corak ada. Nak pakai plastik aiskrim malaysia yang panjang tu pun boleh jugak. Nak letak kat dalam cawan lepas tu makan pakai sudu pun boleh jugak. Haha.

Bancuhan susu kambing Arfah yang Liza biasa beri pada anak-anaknya ialah 2 scoop untuk 120 ml air, tapi untuk aiskrim susu kambing Arfah ni, Liza lebih kan sikit iaitu 3 scoop untuk 120 ml air.

Tak ada campur bahan-bahan lain. Hanya susu kambing Arfah + air. Da siap bancuh, letak dalam bekas aiskrim dan masukkan dalam pembeku.

Bila da siap, berebut-rebut anak-anaknya nak rasa. Semua kata sedap. Bila Liza sendiri rasa, memang sedap! Rasa aiskrimnya lemak-lemak manis gitu. Ada rasa & bau strawberry juga. Ye la da memang perisa strawberry. Huhu. Lepas habis anak-anaknya suruh buat lagi! Wah ummi da boleh bisnes aiskrim susu kambing pulak da ni! Hahaha.

Anda di rumah pun boleh cuba. Kalau tak ada lagi susu kambing Arfah di rumah, jomla dapatkan satu. Pm kami sahaja. Boleh hubungi 012 351 9940 (Semua kawasan) atau yang berada di area Johor Bahru boleh hubungi Puan Hasbalizah di talian 011-3204 7008.


0 comments:

Post a Comment