KENTAL. KEBAL.




Ade 1 hari ni saya di tanya tentanG KEKENTALAN approach kedai one by one. 
.
Dulu saya pengedar kek Anis Choc Moist Cake (ACMC). Keje memang cari outlet untuk consignment kek ACMC tu. K.Anis memang selalu bagi semangat untuk turunkan ego untuk mencari tempat2 baru & sentiasa KEBAL menangani REJECTION. Ada orang malu buat perkara ni. Ada yang fikir ianya keje low class. Tapi actually, ianya back to basic. Are you really love what you’re doing? WHY you do that? Passion? Nak cari duit? Orang lain suruh? Don’t just think the current situation, think beyond that. Pengalaman itu menaiktarafkan diri anda dan tidak sesekali mendowngradekan diri anda. Setiap kejayaan harus bermula dari bawah.
.
Tapi bila saya berceritakan hal ni, saya teringatkan seseorang, bakal DOKTOR FALSAFAH, sedang further study for his phD, approach customer one by one untuk menjual Kopi Kelulut Arfah.
.
Tempoh hari beliau beli 5 kotak Kopi Kelulut Arfah untuk mencuba menjadi pengedar. Bila di follow-up, dalam masa seminggu beliau berjaya menjual 4 kotak. WOW!. Hebat tu. Beliau hanya pernah mempunyai pengalaman berniaga di booth jualan menjual pes ikan bakar bersama adiknya. Kire hanya menolong la. & he’s so happy doing that.
.
Saya ingatkan, beliau jual pada kawan-kawan terdekat shj kat office. Rupanya ada 1 hari beliau approach pekedai sekali orang awam untuk beli Kopi Kelulut tu. Pergi ke kedai, tanya 1,1..pastu approach customer kat kedai tu, untuk beli Kopi Kelulut tu. Saya dengar, WOW! Tak semua usahawan boleh sekental ini. Good effort. Im impressed!
.
Bila da approach one by one, memang macam2 la respond dapat kan. Ada yang ok, ada yang kejam. Bila dapat respond kejam tu, customer tolak dengan kasar, tolak mentah2 tanpa tengok muka kita, memang hati bagai di siat2 la. Bila dapat respond baik, rasa appreciate sangat. Alhamdulillah.
.
Yang agak funny, beliau bawak anak sekali. Biasala budak kecik, tengok ayah die keluar naik kete, nak ikut. Tu yang bawak anak sekali. Sekali bila approach customer, ada yang kata, “Ni bawak anak sekali ni nak mintak simpati ke..” Ouch!
.
Yang bestnye, usahawan HEBAT can think out of box. 1 sachet Kopi Kelulut Arfah ni boleh di bancuh 2 kali sebab herbanya yang banyak. Bila pergi ke kedai2, pekedai tanya, “camane nak agak2 macam tu? “ Usahawan ini terus suggest, “Akak boleh letak dalam botol siap2 semua sekali. Bila ada customer nak beli, tinggal cedok je.” Dan ide itu pun di terima oleh akak pekedai tu.
.
Bile sy dengar suggestion tu, sy rasa, WOW! Beliau baru je nak cuba2 jual, bukanla kate memang tekad nak buat bisnes sampingan. Tapi sekali da decide nak buat, usaha habis2 an + kreatif dalam berfikir.
.
Da ada talent tu jadi usahawan. Hopefully one day beliau akan menjadi doktor falsafah yang akan mempunayi bisnes sendiri. Amin..smile emoticon
.
‪#‎KopiKelulutArfah‬
‪#‎SihatSokmoDenganArfah‬

#ArfahHealthy

0 comments:

Post a Comment